5 Eylül 2013 Perşembe

11. Gün: Yoga - Vücudunuzu Huzurla Yoğurun

P90X gibi ağır bir spor programı içerisinde Yoga'yı duyan herkes biraz şaşırdığını itiraf ediyor. Programı ilk kez deneyenler ise bir daha yapmamayı, yerine başka bir egzersiz koymayı düşünüyor hatta çoğu kişi yapıyor bile. Bir videosunda Tony Horton'ın "yoga yapın, yoksa evinizi basarım" benzeri bir geyiğini duyduğum için bu düşünceleri artık geride bıraktım. Yoga X'in başında Horton, "çoğu insan -yoga aptalca, bir sürü saçma hareket filan var- diyip bırakıyor ama ben 45 yaşında bu kadar hareket yapabiliyorsam bu barfiks çektiğim için değil, Yoga yaptığım için" diyerek sizi gazlıyor.

Blogumu takip edenler benim de bırakıp yerine başka program yapacağımı söylediğimi hatırlayabilir. Bunu unutun, madem bir yola girdik bu yolu takip ediyoruz. Dün film keyfi ile yine yarımı geç yattığım için sabah ilk defa bu kadar yoğun "kalma, boşver, yoga zaten" gibi yorumlar duydum kafamın içinden. Tabi bu beni ters gazlayıp anında ayağa kalkmamı sağladı ve spor odama geçtim.

İnanır mısınız bu kadar negatif başladığım bir günde bu kadar pozitif isem bunun sebebi bugün yaptığım Yoga'dır. İlk gün zaten zor olan hareketleri takip etmek için sürekli kafamı kaldırıp ekrana bakmak beni belki de yordu bilemiyorum ama bugün laptopum ile izlediğim için makineyi yere sağa sola aldım ve hareketleri biraz hatırladığım için rahat bir şekilde yaptım. Bugün biraz daha hareketlerin detayına gireceğim.

Güneşi selamlamaya hazır mısınız?

Başta klasik esnemelerin dışında Yoga esnemeleri ile başlıyorsunuz. Daha sonra güneş selamlaması (surya namaskara) ile yola koyuluyorsunuz. Bu arada bu hareketi anlatan güzel türkçe bir video buldum, ilgilenenler izleyebilir ama unutmayın P90X'teki biraz daha farklı ve ağır:



Burada bol bol şınavlı "upward dog" ve şınavlı "downward dog" hareketleri yaparak güneşi selamlamaya devam ediyorsunuz. Bu oldukça yoğun ve yorucu bir hareketler bütünü. Hareketler arasında bir ahenk ve akış olduğundan bir şarkı gibi akıp gidiyorsunuz ve sonra Vinyasa hareketine geçiyorsunuz. Daha sonra "runners pose" ve "crescent pose" hareketleri ile vücut ve özellikle sırt, göğüs bölgelerinde esnemeler yaşıyorsunuz.

Updward dog
Downward dog

Warrior one, warrior two, warrior three ile bu saydığım tüm hareketleri iç içe sokarak ilk 40 dakikayı tamamlıyorsunuz ki zaten programın en zor kısmı ilk 40 dakikası. Daha sonra "Prayer twist", "half moon" gibi zorlayıcı hareketler ve en son olarak son vinyasa ile son kez upward dog ve downward dog yaparak bir daha bu yorucu hareketleri yapmıyorsunuz. Yani ilk 1 saat öldürücü bir şekilde geçiyor. Son 40 dakika denge hareketlerini içeriyor.

Warrior One
Half Moon

Warrior Two

Dengeye "tree" hareketi ile başlıyorsunuz; bacağınızı bir bacağınıza yaslayıp tek ayakla durmaya çalışıyorsunuz. Sonra ünlü "royal dancer" hareketi ile devam ediyorsunuz. Tüm bu hareketlerin ortak özelliği sırasıyla tek ayak üstünde durmak, kulağa kolay gelse de sağa sola düşebilirsiniz. Bunlar bitince dengede zirve hareketine ulaşıyorsunuz. Crane! Bugün ilk defa birkaç saniye durabildim, Horton burada bir ayak ile destek alın ve zamanı gelince desteği bırakıp eğer yorulursanız tekrar destek alın dedi. Hedef böyle 30 saniye durabilmek. Zamanla olacaktır.

Crane

Sonra strech hareketlerine geliyoruz, burada frog gerçekten rahatlatıcı. Yine bir diğer zor hareket "bridge" yani köprü hareketi. Bacaklar ve kollar ile adeta bir masaya dönüşüyorsunuz. Başlangıç için omuzlara yüklenip belin altında elleri tutuşturmak gerekiyor. Zamanla köprüye doğru gidebilirsiniz. Ben sakatlanmamak adına çok dikkatli oluyorum. Sonra omuz üzerine durup bacakları dik bir şekilde tutma olayı var ki işte bugün en çok bunlarda zorlandım. Başta iyi giderken sonra yalpalamaya başladım. Bacak açma hareketleri ile sona yaklaşırken karın kaslarına özel egzersizler başlıyor. Burada yanma hissedeceksiniz. Hele en sonlarda yan bir şekilde bacağı havada tutmak (deep torso twist hold) hem hoşunuza gidecek hem de bol bol yakacak.


Zamanla olacaktır

Happy baby ve child pose en tatlı hareketlerden, insanı mutlu ediyor ve rahatlatıyor. Son 5 dakikada artık Yoga'mızı bitirirken "shavasana" yani ceset pozu ile yaklaşık bir dakika derin nefesler alarak hiçbir şey yapmadan yatıyoruz. Burada amaç hiçbir şey düşünmeden vücudu arındırmak. P90X'te 1 dakika boyunca hiçbir şey yapmadan yatmak gibi bir şey.. İnanılmaz.


Shavasana

Sonra parmakları önce hareketlendirerek yeniden hayata dönüyoruz. Daha sonra fetüs pozu ile gözlerimiz kapalı bir şekilde yana yatıyoruz ve en son Lotus yani, meditasyon hareketi ile bağdaş kuruyoruz ve nefesimiz çıktığınca o ünlü sesi çıkrıyoruz: "mmmmmmmmmmmmm"..


Bir sonrakini iple çekeceğim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder